In september heeft Bureau de Uitkomst een lezersonderzoek uitgevoerd onder de lezers van Hét VISblad. Dit om hun mening over het blad te peilen en hen te polsen over de digitale versie van dit magazine. De belangrijkste resultaten uit het onderzoek lichten we hier toe.
Voor het lezersonderzoek zijn 37.000 lezers benaderd. Mensen met een particulier abonnement (7.000), lezers die het blad via hun vereniging krijgen (10.000) en mensen die het magazine twee keer per jaar ontvangen omdat ze de (kleine) VISpas hebben (20.000). Zij kregen een kwantitatieve online vragenlijst voorgelegd over diverse aspecten van Hét VISblad.
Daaruit blijkt dat vrijwel iedereen die het blad ontvangt dit ook leest. Diegenen die het blad bij de VISpas ontvangen, doen dit iets minder vaak dan de anderen. Leeftijd en hoe vaak men vist hebben daarbij nauwelijks invloed op hoeveel iemand van het blad leest. Ongeveer de helft van de exemplaren van Hét VISblad wordt behalve door de abonnee ook nog door anderen gelezen (kinderen, partner of andere familieleden).
Positieve scores Hét VISblad
Vistechnische artikelen zijn duidelijk favoriet bij de lezers. Ook de rubrieken ‘Visnieuws’ en ‘Wist je Dat?’ scoren hoog. De rubrieken ‘Spraakwater’, ‘Vuurdoop’ en met name ‘Wedstrijdvissen’ worden minder gelezen. Opvallend is dat bij de vistechnische verhalen lezers zowel pleiten voor meer basisartikelen als voor artikelen met meer tips voor gevorderden. Tevens geven sommige sportvissers maar geïnteresseerd te zijn in één vistechniek. Het overgrote deel van de lezers vindt Hét VISblad prettig leesbaar. Ook zijn ze tevreden over de vormgeving, fotografie, illustraties en cover: die worden elk met een acht als rapportcijfer beoordeeld.
Print en online
Hét VISblad wordt per post naar de abonnees verstuurd en is sinds kort ook als digitaal magazine beschikbaar. Die laatste variant is minder populair: de printversie heeft (nog) duidelijk de voorkeur, bij alle soorten lezers. Leeftijd speelt hierbij wel een rol: hoe jonger de lezer, hoe minder negatief deze staat ten opzichte van het digitaal ontvangen van Hét VISblad. De combinatie van print en online scoort over het algemeen wel goed. Die route slaan we op dit moment dan ook in, zodat abonnees iedere editie op twee manieren kunnen lezen. Tenslotte willen we alle deelnemers aan het onderzoek hartelijk bedanken voor hun waardevolle feedback.
Magazine online lezen
Als abonnee kun je Hét VISblad tegenwoordig niet alleen in print, maar ook digitaal lezen. Iedere editie wordt namelijk als online magazine gepubliceerd. Wil je toegang krijgen tot de digitale versie? Meld je dan aan via
www.mijnsportvisserij.nl.