Imago sportvissen onder de Nederlandse bevolking

Onderzoeksbureau Kantar heeft het huidige imago van sportvissen in kaart gebracht. Hiervoor zijn vragen gesteld aan de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder. De vragen zijn in de zomer van 2023 voorgelegd aan het landelijk representatieve consumentenpanel NIPObase. Wij hebben de belangrijkste trends voor u op een rij gezet.


Het imago van sportvissen onder de Nederlandse bevolking vertoont een positieve trend, met een sterke stijging in deelname en toenemende sympathie, waarbij rustgevend, verbindend met de natuur en ontspannend als belangrijke positieve aspecten worden gezien.



Sterke stijging deelname

Een kwart van de Nederlanders heeft weleens gevist. Dit is een sterke stijging ten opzichte van een eerder peilmoment in 2017 (9%, nog voor corona). Daarbij geeft ongeveer één op de elf Nederlanders aan het komende halfjaar te gaan vissen (9%). Nog eens 7% geeft aan in de nabije toekomst mogelijk te gaan vissen. Dat brengt het aantal potentiële sportvissers op 1,5 tot 2,5 miljoen inwoners.

Meer sympathie

Waar het aantal Nederlanders met tamelijk tot zeer veel sympathie voor sportvissen vanaf 1985 jarenlang ongeveer gelijk is gebleven (15%), is dat nu licht gestegen naar ruim één op de vijf Nederlanders (21%). De groep met tamelijk weinig sympathie voor de hengelsport is bovendien geslonken naar 18% anno 2023 (in 2017 was dit 23%). Tot slot is het aantal Nederlanders dat helemaal geen sympathie heeft voor sportvissen sterk afgenomen: van 72% in 1994 naar 18% bij de huidige meting.

Imago sportvissen

Het imago van sportvissen bij het grote publiek wordt bepaald door verschillende factoren. De belangrijkste redenen voor een positief imago van de hengelsport zijn de overtuiging dat vissen rustgevend is, dat het een manier is om in verbinding te staan met de natuur en dat het ontspannend is. De belangrijkste redenen voor een negatief imago van vissen zijn de overtuiging dat vissen saai is en dat het vissen leed toebrengt. Daarbij is het goed om op te merken dat die laatste associatie (zielig) slechts zelden spontaan wordt genoemd. Het is dus geen ‘top of mind’ issue. Zelfs niet bij de Nederlanders die negatief of zeer negatief tegenover sportvissen staan.

Om u de beste gebruikservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Voor meer inhoudelijke informatie en het onderscheid die wij hier in maken, verwijzen wij u door naar ons. cookiebeleid.