Onderzoek imago sportvisserij
Sportvissen is rustgevend, werkt ontspannend en is een mooie manier om in verbinding te staan met de natuur.
Vorig jaar heeft Sportvisserij Nederland een groot onderzoeken uitgezet. Bureau Kantar heeft onder de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder gepeild hoe de maatschappij naar de hengelsport kijkt. Hieronder lees je enkele highlights.
Sterke stijging deelname
Een kwart van de Nederlanders heeft wel eens gevist. Dit is een sterke stijging ten opzichte van een eerder peilmoment in 2017 (9%, nog voor corona). Daarbij geeft ongeveer één op de elf Nederlanders aan dat zij in het komende halfjaar gaan vissen (9%). Nog eens 7% geeft aan in de nabije toekomst mogelijk te gaan vissen. Dat brengt het potentieel van mensen in Nederland die (mogelijk) gaan vissen op 1,5 tot 2,5 miljoen inwoners.
Meer sympathie
Waar het aantal Nederlanders met tamelijk tot zeer veel sympathie voor sportvissen vanaf 1985 jarenlang ongeveer gelijk is gebleven (15%), is dat nu licht gestegen naar ruim één op de vijf Nederlanders (21%). De groep met tamelijk weinig sympathie voor de hengelsport is bovendien geslonken naar 18% anno 2023 (dit was 23% in 2017). Het aantal Nederlanders dat helemaal geen sympathie heeft voor sportvissen is tenslotte sterk afgenomen: van 72% in 1994 naar 18% in de huidige meting.
Voorspellers imago
Het imago van sportvissen bij het grote publiek wordt voorspeld door verschillende factoren. De belangrijkste positieve voorspellers van een positief imago van de hengelsport is de overtuiging dat vissen rustgevend is, dat het een manier is om in verbinding te staan met de natuur en dat het ontspannend is. De belangrijkste negatieve voorspellers van vissen zijn de overtuiging dat vissen saai is en de overtuiging dat vissen dieren leed toebrengt. daarbij is het goed om op te merken dat die laatste associatie (zielig) slechts zelden spontaan wordt genoemd. Het is dus geen ‘top of mind’ issue, zelfs niet bij de Nederlanders die negatief of zeer negatief tegenover het sportvissen staan.