Nederland is een echt sportvisland. Nergens in Europa heb je zoveel viswater binnen handbereik: zoet en zout, van sloten en plassen tot kanalen en rivieren. Jaarlijks komen dan ook talloze buitenlanders in ons land vissen. De toeristischrecreatieve waarde van de sportvisserij is groot, maar kan nog wel beter worden benut.
Ons land biedt de sportvisser een uitstekende ‘infrastructuur’: veel en goed viswater, prima verblijfsmogelijkheden, een keur aan visgidsen en met de VISpas een eenvoudig en laagdrempelig visdocumentenstelsel. Zowel buitenlanders als Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan, kunnen dus heel gemakkelijk een hengeltje uitgooien – dit in de vorm van een heuse vistrip of als onderdeel van de gezinsvakantie.
Daarbij kan er vrijwel het hele jaar door worden gevist; ook in het voor- en naseizoen. Het besef dat sportvissers een interessante groep vormen voor de toerismesector is groeiende in deze branche, maar de potentie van Nederland als visvakantiebestemming wordt nog lang niet optimaal benut.
Promotie
Sportvisserij Nederland onderneemt diverse activiteiten om Nederland als sportvisland te promoten. Zoals het uitbrengen van
sportvisserreisgidsen’. Hierin worden de beste visstekken van een bepaalde regio uitgelicht, en staan de verblijfsmogelijkheden, hengelsportwinkeliers en botenverhuurders in de buurt vermeld.
Ook de
VISplanner (ook beschikbaar als
app) is handig voor toeristen die willen weten waar ze met de VISpas allemaal kunnen vissen. Om het sportvistoerisme extra aan te wakkeren, staat het promoten van Nederland als visbestemming in buitenlandse hengelsportmedia hoog op de agenda.
Lobby
Het stimuleren van het sportvistoerisme binnen en naar Nederland dient ook een groter belang. Campingeigenaren, botenverhuurders, horeca en andere recreatieondernemers die inkomsten genereren dankzij vissende gasten, zijn immers eerder geneigd zich sterk te maken voor het behoud of de verbetering van de vismogelijkheden.
Dat kan het aanleggen of verbeteren van sportvisvoorzieningen betreffen, maar ook de lobby richting de politiek inzake de bereikbaarheid van viswateren of overbevissing. Doordat het economisch belang van de sportvisserij zo een stem krijgt, wordt de hengelsportlobby sterker.
Platform
Samen met de hengelsportfederaties en ondernemers gaat Sportvisserij Nederland daarom – conform het
beleidsplan ‘Naar buiten!’ – in de komende jaren hard aan de slag om Nederland internationaal op de kaart te zetten als topsportvisland. Dit onder meer door het opzetten van een centraal, meertalig platform waar sportvissers alle essentiële informatie kunnen vinden over Nederland als visbestemming.
Door het hengelsporttoerisme in Nederland meer body te geven, wordt de sportvisserij op sociaaleconomisch en toeristisch-recreatief vlak maatschappelijk nog sterker verankerd. En dat komt de totale hengelsport ten goede.